Onze behandeling

Cognitieve gedragstherapie

In Cognitieve gedragstherapie (CGT) ga je aan de slag om je oude gedragspatronen om te zetten naar nieuw gedrag en vaardigheden die je helpen om beter te functioneren.
Medicatie heeft een goed effect op het verminderen van de concentratieproblemen, je hyperactiviteit en je impulsiviteit. Maar je oude gedragspatronen zijn hardnekkig en nieuw gedrag leer je niet van de ene op de andere dag aan.
Naast medicatie en psycho-educatie is er de mogelijkheid om cognitieve gedragstherapie (CGT) te volgen. Wanneer je de indicatie krijgt om CGT te volgen, dan bestaat dit uit een traject dat zich specifiek richt op je cognities of vaardigheden. Het programma bestaat uit vijf sessies. Het is ook mogelijk om, op indicatie, het CGT-programma van Steven A. Safren te volgen. Dit programma leert je doeltreffende en praktische vaardigheden en strategieën aan om met ADHD om te gaan en bestaat uit 11-12 sessies. We streven ernaar om deze sessies wekelijks op een vast moment te plannen.
Om optimaal effect te hebben van de therapie is het belangrijk ook thuis te oefenen. Het programma wordt ondersteund door de eHealth modules. Je kan zelf ook gebruik maken van een breed pakket aan eHealth modules gericht op specifieke onderwerpen zoals sociale vaardigheden, piekeren, mindfulness, middelengebruik, gezond leven en herstel.

Slaapproblemen

ADHD gaat vaak gepaard met slaapproblemen. De slaapproblemen kunnen minder worden door de behandeling voor ADHD klachten. Als dat niet het geval is, kan je als onderdeel van de behandeling “slaaptherapie” volgen.

Slaaptherapie

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat slaaptherapie de meest effectieve en veilige behandeling is bij veel slaapstoornissen, zoals bijvoorbeeld insomnie (langdurige slapeloosheid) en een verlate slaapfase stoornis. Dat noemen we officieel Cognitieve gedragstherapie voor insomnie (CGT-i) oftewel “slaaptherapie”.
Slaaptherapie verbetert niet alleen de kwaliteit van slaap, maar heeft ook effect op het algehele welbevinden en het dagelijks functioneren.
Slaaptherapie is een online groepsbehandeling bestaande uit 6 sessies. Deze sessies bestaan uit: psycho-educatie over slaap en de biologische klok en behandelmethoden (o.a. stimuluscontrole, slaaprestrictie, uitdagen van irrationele gedachten over slaap). Registratie van de slaap is een belangrijk onderdeel van de therapie. Het voordeel van een groep is dat je herkenning en ondersteuning kan vinden in het proces bij groepsgenoten. Het is een korte en intensieve behandeling die toewijding en motivatie van de deelnemer vraagt maar die daardoor ook veel kan opleveren en waar we goede ervaringen mee hebben.

Ik begrijp eindelijk hoe mijn slaap werkt! Ik ben er nog niet, maar ik heb nu meer vertrouwen in mijn slaap voor de toekomst.